Huis laten bouwen in het buitenland pfff

Taalbarrière

Soms is het helemaal niet makkelijk om een huis te laten bouwen in het buitenland. Dan zit je met een taalbarrière en vooral een barrière in afstand. Ik zou graag er bovenop willen zitten, elke dag op de bouwplaats rondstruinen en alles in de gaten houden. Zomaar je eigen huis laten bouwen, dat doe je maar één keer in je leven. Althans ik/ wij wel. En dan zit je opgesloten op 1100 km afstand met een dringend advies om niet te reizen.

Badkamer gedoe

De bouwonderneming en ik, we begrijpen elkaar niet. Hij stuurt een offerte voor de badkamers en ik snap de prijsopbouw niet. Als je een standaard douchecabine laat vervallen, dan neem je toch niet de volledige prijs van de nieuwe douchecabine maar dan verreken je dat toch? En waarom staat er een douchescherm van een meter in plaats van onze zorgvuldig uitgezochte ronde douchecabine met lage instap? Ook de regendouche lijkt mij niet heel verstandig als je maar een boiler van 200 liter hebt en een huis dat geschikt is voor zeven personen. Dat is dan maar kort douchen onder je regendouche. Eind september begin oktober hebben we al aangegeven dat we niet akkoord zijn met de offerte en haar prijsopbouw. De mail heb ik voorzien van de afbeeldingen. De uitgeprinte offerte voorzien van de nodige vraagtekens en onderstrepingen, maar niks geen reactie. Nu kregen we gisteravond om 18.00 uur een mailtje van het bouwbedrijf dat we vandaag voor 10.00 uur moeten reageren anders zetten ze het hele standaardverhaal er in, met uitzondering van het bad. Zijn wij nou gek of zijn zij het? Weet je hoe je daar over kan liggen piekeren om 5.00 uur ’s nachts?!!

Carte Blanche?

Het lijkt soms wel of ze een carte blanche van ons verwachten. Offertes worden niet of nauwelijks aangepast, meerdere kosten à gemiddeld € 3.000,- worden ineens in onze maag gesplitst en reageren ho maar. Ook de Nederlandse ontwikkelingsmaatschappij hult zich in stilzwijgen en verwijst dat we dit soort dingen rechtstreeks met de bouwonderneming moeten oplossen. Wat nou service van A-Z. Ergens bij de S van de bouwonderneming, daar houdt het op.Prijzen van het meerwerk worden niet gegeven, meerwerk wordt sowieso niet bevestigd en de verzoeken om een juiste factuur te sturen, tja dat lijkt me nu wel duidelijk..

Twee keer klikken met je hakken en je bent er

Het liefst zouden we nu in de auto stappen om het hele verhaal recht te breien. Over de bouwplaats te lopen en ter plekke alles te controleren. We schijnen daar een bedrijf voor te hebben maar veel re-actie vanuit die kant krijgen we ook niet terug. Het vraagt een hoop van ons vertrouwen. Een hoop van ons basis vertrouwen dat iedereen in principe goed is en het beste met je voor heeft. Een hoop van onze nachtrust.

Dit was afgelopen dinsdag. Vandaag heb ik nog maar eens op een rijtje gezet wat we graag willen in de badkamer. Er is een bad en een douchedeur (???) besteld. Aan de loodgieter heb ik gevraagd of ze een foto of plaatje kunnen sturen van wat ze besteld hebben. Ik geloof wel dat er een mooie badkamer komt die past bij het huis. Ik vertrouw er ook echt op dat het goed afgewerkt wordt. Net heb ik nog de site van de installateur/loodgieter zitten bekijken en die heeft ook echt het milieu wel hoog in het vaandel. Maar waarschijnlijk zijn ze een stuk beter in installeren dan in communiceren.

Nat zand

Het voelt een beetje alsof er heel veel over onze schutting gegooid wordt en als we het teruggooien, dat het dan in een soort nat zand ploft. Er gebeurt wel iets maar vooral ergens diep in de organisatie zonder dat het naar de oppervlakte komt. Zou het een landskwestie zijn? Zijn de Nederlanders zoveel makkelijker met mailen en online dan de Oostenrijkers? Vinden ze daar bellen prettiger? Ik heb het lang geleden al eens gevraagd aan de opzichter, wat hij het meest prettig vindt. Per mail maar nooit een reactie op ontvangen. De opzichter is, denk ik, een jaar of 30. Dus geen oude bijna bejaarde man die het allemaal niet snapt met die moderne telefoons. Mijn collega verhuurder buurman belt regelmatig. Maar ik moet zeggen, dat ik dan nog wel effe een drempel over moet. Mijn Duits is behoorlijk maar mijn Oostenrijks nog niet. En als ze eenmaal beginnen te praten in dat rappe tempo met allerlei accenten, dan kunnen ze me alles wijsmaken. Vandaar ook dat ik het liever per mail doe, kan ik het rustig vertalen en teruglezen. En rustig mijn eigen antwoord bedenken.

Maar goed, de badkamer. We zijn heel benieuwd wat het nu uiteindelijk gaat worden. Er is al een bad besteld en een douche iets. Ik heb ook maar even, weliswaar per mail want het bedrijf sluit op vrijdag om 12.00 uur, gevraagd of ze foto’s willen sturen als ze bezig zijn.

De foto die hierbij zit, is het ingepakte huis. Ze zijn bezig met de buitenkant om die af te maken en ook binnen wordt het huis helemaal geverfd. Cross fingers dat het allemaal goed komt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »